tirsdag 13. september 2011

BEDFORD COLLEGE

Skolen jeg går på her i England heter Bedford College. Ettersom jeg har skjønt er det et litt annet opplegg enn på en vanlig school. Det er visst mer regler på en vanlig skole, og for eksempel trenger vi ikke å si Mr./Mrs til lærerne våre; man henvender seg til dem med fornavn som i Norge. Det er også mer fritt hvordan man kan kle seg, her er tatoveringer og piercings lov. De har også litt andre systemer enn både vanlig Sixth Forms og skolen i Norge; om kommer for sent på skolen av en eller annen grunn skal vi sende en sms til lærerne våre. Etterhvert skal det visst også komme et system hvor vi skal kommunisere med lærerne våre over facebook! I tillegg bruker vi Moodle, som kan sammenliknes med Fronter.

På Bedford College går det 18 000 studenter! Jeg går på Sixth Form, som er som norsk videregående over to år. Noe som også gjør skolen til et college, er at de tilbyr utrolig mange forskjellige kurs man kan ta, noen varer bare en dag og noen varer flere år. Alt fra biologi til self tanning (høres idiotisk ut å ta et 10 ukers kurs i det self tanning men det kan man her!). Det er derfor mange eldre som går på skolen.

ID-kort
Første dag på skolen var på fredag, det var da vi møtte vår personal tutor (kontaktlærer) og vår tutor group. Isabel og jeg er i samme, så det var ganske trygt å kjenne noen i begynnelsen, selv om det egentlig ikke var noe å grue seg til, siden skolen har mange nye elever så det er mange i samme situasjon som oss.

De tre første skoledagene har det egentlig ikke vært så mye å gjøre. Vi har fylt ut papirer og hatt tasters. Jeg har valgt fagene Government & Politics, Business Studies, Sociology og Maths. I tillegg må jeg ha to fag; Functional Skills og Associated Studies, sånn som de engelske studentene. Alle lærerne jeg har møtt virker veldig bra, positive og støttende. G&P læreren min har en bror som bor i Oslo, og ble den første til å spørre hvor jeg var da det smalt 22/7. Ledelsen på skolen har kommet bort til meg flere ganger og spurt hvordan det går, både med vertsfamilien og på skolen.

Vi skal en liten tur på skolen i morgen også, men torsdag og fredag er det fri. Timene starter 19. september, og jeg gleeeeder meg til å komme i gang!


Dette ble et litt kjedelig innlegg for de som ikke er spesielt interesserte, men legger med noen bilder fra skoleveien min. Det tar ca 40 minutter å gå hver vei, men områderepresentanten min, Nikki, har skal kjøpe noen sykler til oss på Ebay! De skal vi få låne mens vi er her, om vi leverer de inn på service før vi reiser hjem igjen. God deal! Så da håper vi å i alle fall halvere tiden vi bruker på å komme oss til skolen.


Isabel





En av mange hvite svaner


Swan Hotel er nok det fineste hotellet her, uten å ha sett noen andre
Klem Helene xx

1 kommentar:

  1. Det ser så utrolig vakkert ut!!!! Jeg vil være der... Merker jeg savner England, og Norge da. Ser ut som du har det bra, da blir jeg glad! Love u <3

    -Jessica x x

    SvarSlett