torsdag 5. april 2012

SPØRSMÅL OG SVAR - BRASIL


  1. Min kjære Mac har sluttet å fungere, så blogging har det ikke vært så mye av..

    Explorius har også spurt meg om å bli referansestudent for de som reiser til Brasil fremover (enda ikke opprettet e-mail eller kontakt info, men det skal dere få så fort jeg offiselt er referansestudent). Som dere ser har jeg fått mange spørsmål her, så er vel bare å starte med en gang! 
    Slenger meg på og spør litt jeg også. Noen mere interessante spørsmål enn andre.
    1 - Hvordan ser brasilianere på gutter og jenter sammen? Får de overnatte hos hverandre (dersom de er kjærester)?
    2 - Har du vært på en brasiliansk date før?
    3 - Får du stipend og i så fall, hvor mye får du?
    4 - Får du året godkjent?
    5 - Er det vanskelig å få året godkjent?
    6 - Er det vanskelig å få guttevenner som ikke vil mere enn å være venner? (hørt noen har slitt med det)
    7 - Har du lagt på deg i løpet av året?
    8 - Hvilke sporter er det der? Er det ballsporter?
    9 - Hvor mye penger får du i måneden, og hvor mye anbefaler du til andre som skal til Brasil?
    10 - Kan du legge ut flere flere brasilianske sanger?
    11 - Hvor mye kontakt hadde du med vertfamilien før du kom?
    12 - Hvor tidlig søkte du?
    13 - Er du fornøyd med Explorius?
    SvarSlett

    SVAR:

    1. Brasil er et veldig religiøst land, så jeg vil si at svaret deres oftes er nei til overnatting, ettersom du bare er her ett år og de sannsynligvis ikke vil kjenne kjæresten så godt. Min vertssøster har vært sammen med kjæresten hennes i mange år og foreldrene er fortsatt ikke så glade for at hun overnatter hos han. Men når det gjelder å gå ut med gutter, date osv er de som regel veldig åpene! Jeg snakker åpent om guttene med min vertsmor og vi sitter å diskurterer om gutten er kjekk eller ikke. Men det kommer jo selvfølgelig ann på familien og det er viktig å respektere hvilket syn de har på gutter. 

    2. Ja, jeg har datet et par fyrer. Det går får det meste i å dra på kino, spise ute eller gå en tur på stranden og drikke fra kokosnøtter. Men husk at guttene har latinsk blod, som vil si at de er veldig på, så ikke vær redd for å si nei. De respekterer deg mer da. 
    1. 3. Du må søke om stipend, det kommer ann på hvordan situasjonen din er. Summen varier, har ikke lyst å publisere her hvor mye jeg fikk. 
    2. 4. Du får året godkjent hvis du består alle fag. Men hør med skolen din først, fordi de kan andre krav.
    3. 5. Det kommer ann på hvor hardt du jobber for det. Tips: Jobb hardt fra første dag, jeg angrer på at jeg ikke leste i bøkene litt før. 
    4. 6. som jeg sa har guttene latinsk blod, de vil mer, men så lenge du klarer å si nei og viser hvor du har dem, så vil de respektere det.. Jeg har mer guttevenner enn jentevenner her, som bare er venner og ikke mer. 
    5. 7. Jeg har lagt på meg rundt 5 kg, men det mister man når man kommer hjem igjen! Jeg trener 4 ganger i uken for å ikke gå opp. Det er lett å holde seg i bevegelse her. 
    6. 8. De har alle sporter som i Norge. Men de fleste går på treningsstudio. 
    7. 9. Jeg får ca 2.000 i mnd, men det er ikke alltid det er nok. Det spørs hva du bruker det på. Det er mange konserter her som koster en del. 
    8. 10. Sanger: 
    • Amar não é pecado - Luan Santana
    • Balada Boa - Gustavo Lima
    • Amo Noite e Dia - Jorge e Mateus
    • Seu Astral - Jorge e Mateus
    • Pode Chorar - Jorge e Mateus
    • Fugidinha - Michel Teló
    • Mas Que Nada - Sergio Mendes
    • Eu te amo porra - Tomate
    • Só Papai - Solteirões do Forró

  2. 11. Jeg fikk vertsfamilie sent, så hadde ikke så mye kontakt. Men man får fort kontakt med familien, det er ikke kleint i det hele tatt. 

  3. 12. Jeg søkte mer enn 6 mnd før. Var veldig bestemt om å reise på utveksling. 

  4. 13. Jeg er veldig fornøyd. 

  1. Litt spørsmål til dere begge
    1 - Har dere reist i løpet av året?
    2 - Organiserer organisasjonene turer?
    3 - Hvordan er vertsfamilien deres?
    4 - Er skolen vanskelig?
    5 - Må dere gå andreklasse om igjen?
    6 - Har dere hatt mye hjemlensel?
    7 - Anbefaler dere å reise hjem på ferie?
    8 - Deler dere rom med noen, og hvordan går det?
    9 - Hvordan er maten?
    10 - Har dere mye kontakt med familie og venner i Norge?
    11 - Vil dere anbefale utveksling og hvorfor?
    Takk!
    SvarSlett

    SVAR:

    1. Jeg har reist en del her i Brasil, har reist til blandt annet Carolina (i Maranhão), Luis Correia, Barreinhas, Parnaiba etc. Skal til Amasonas 19. april, gleder meg. 
  2. 2. Ja, de organiserer mange turer! Alle turene utenom Parnaiba og Luis Correia var Via Mundo. 
  3. 3. Jeg er veldig fornøyd med den nye vertsfamilien min. 
  4. 4. Jeg synes det er vanskelig innimellom, men det var vanskeligst i begynnelsen. Det er mange ord man bruker i fagene som jeg ikke forstår. 
  5. 5. Det spørs om jeg består eller ikke. 
  6. 6. Nei, jeg koser meg masse her, så har ikke hatt mye. Hadde litt hjemmelengsel når mormor døde. 
  7. 7. Det spørs hvor langt unna "hjemme" du er. Jeg dro ikke hjem, fordi det er litt langt unna. 
  8. 8. Jeg deler rom med den andre utvekslingsstudenten jeg bor med og det går veldig fint. 
  9. 9. Maten varier ikke så mye, det går ofte i ris, kylling, kjøkk og pasta (lasagne går det masse i!)
  10. 10. Jeg har ikke så mye kontakt, men innimellom snakker jeg med dem. Det er veldig naturlig å prate med dem, selv om man ikke prater ofte med dem. 
  11. 11. Jeg angrer ikke i det hele tatt at jeg dro på utveksling. Det er det beste året jeg noen sinne har hatt! Man vokser veldig på opplevelsene, og det er ikke noe man angrer på. Selv om jeg har mistet personer som står meg nær, så angrer jeg ikke på at jeg dro. 
Hvilke fag har du på skolen? :)
SVAR:
Jeg har alle fag jeg hadde på videregående. Matte, Fysikk, Kjemi, Biologi, Geografi, Historie, Engelsk osv. 

Håper dere fikk noe ut av svarene ! Hvis ikke still flere :) 

Jessica x x x

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar