mandag 16. april 2012

YORK

Før jeg dro hjem til Norge hadde jeg en kjempefin tur til York med Maggie! Den var lenge planlagt og 3. april sto vi ivrige trette opp kl 06:00 for å rekke toget 07:30. Har alltid tenkt at York er så langt nord, men det tar bare 2 timer med tog fra Sandy, og det går kjempefort når man har godt selskap (eller sover som jeg gjorde på vei hjem). 

I England er det i disse dager forbud mot å bruke vannslanger i hagen, på grunn av utrolig lite regn i den sør-østlige delen det siste året. Men regne, det gjorde det i Yorkshire! Allikevel koste vi oss i de koselige gatene, på flere kafeer og drakk vel tilsammen 8 kopper te hver. På favoritt kafeen i Newgate Market, den lille lokale, full av pensjonister som kjente besetningen godt, hadde vi Cream Tea; en kanne med te og varme scones med krem og syltetøy til!



Vi så også York Minster, som er en gotisk katedral som ble bygget mellom 1291 og 1350. Det er her den nest fremste i presteskapet i den anglikanske kirke, erkebiskopen av York, har sitt bispedømme. Den var utrolig vakker og Maggie og jeg gikk også opp de trange vindeltrappene (som ikke anbefales for folk med hjerteproblemer eller gravide, man blir veldig svimmel!) for å komme opp til tårnet der vi kunne se utsikten over hele York.





















Vi gikk oss også en liten tur i en av Yorks mange parker, og tenkte på hvor fint det hadde vært om været hadde vært bedre...





Så spiste vi middag på en indisk restaurant med irriterende hjelpsomme servitører... Men maten var god!







I dag 16. april har jeg fulgt masse med på norske nyheter i engelsk presse, for det har vært mange innslag fra rettssal 250, både på TV og i nettaviser i dag som rettssaken startet. Man hører ikke så mye fra utlandet i engelsk presse, men kommer nok til å høre betydelig mer fra Norge de neste ukene...

I morgen skal jeg også på min 3. skoletur med Politics klassen min, til Northampton for å møte Tony Blairs høyre hånd da han var statsminister; Alastair Campbell. Før har vi vært på omvisning i Houses of Parliament og da også på Question Time, og på en annen politikk konferanse i London. Morsomt å gjøre noe annet en vanlig skole innimellom!

Helene xx

3 kommentarer:

  1. Nydelige bilder!
    Mamsii xx

    SvarSlett
  2. Så fine bilder du har tatt! Nå er det ikke lenge til sommeren kommer og du reiser hjem, har tiden gått fort?
    Sarah =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Året har gått utrolig fort, kan ikke tro det! Allikevel føles det veldig lenge siden august og første møte med England...

      Slett