onsdag 16. mai 2012

AS THE END OF THE SCHOOL YEAR APPROACHES...

Nå er eksamensperioden i gang her i England, og jeg har hatt min første Business Studies eksamen. Det gikk helt greit, var ikke noe nervøs før eksamen og det var vel det som gjorde meg mest nervøs! På mandag har jeg min andre Business Studies eksamen på morgenen, før jeg et par timer senere har Government & Politics. Min siste A-level eksamen er 25. mai, Sociology, og det skal bli deilig å bli ferdig.

Allikevel betyr det at vi er på tampen av skoleåret, og jeg skal aldri mere tilbake til Bedford College. Mange skoler i England praktiserer study leave før eksamenstiden begynner, sånn at elevene ikke trenger å komme inn for annet enn for å ha eksamener. Sånn er det ikke på min skole, og det synes jeg egentlig er helt greit. Jeg liker å øve sammen med de andre elevene på skolen, og lærerne mine gir oss tilbakemeldinger hele tiden, for de vil så gjerne at vi skal lykkes. De er supermotiverende.

Skolen i Storbritannia har ganske høyt nivå, og når engelsk er ditt andre språk, og du ikke vet hvordan systemet fungerer kan det være vanskelig å komme inn i det. Men jeg skjønner nå at jeg kommer til å savne skolen min, for selv om det har vært mye jobb har det gitt meg utrolig mye. Man har bare fire fag på skolen, men jeg har valgt de selv, og det betyr at jeg bruker mesteparten av tiden min på fag som interesserer meg. Politikk og sosiologi lærerne mine, Pauline og Lisa, er helt fantastiske, og jeg kommer til å savne timene med dem. Geeky

Fra høsten av skal også skolen flytte til en kjempefin gammel bygning. En sånn bygning bare engelske skoler blir plassert i. Det er mye snakk om flyttingen, og hvordan A2 (siste året) skal bli. Det er litt rart ikke å være en del av det. Men både medelevene og lærerne mine er så snille og poengterer at «Helena is not going to come with us, that’s so sad», «We really need these Norwegian examples in our politics exam, we need to arrange weekly skype calls with you!!» og «Are you sure you cannot stay and finish you A-levels here in the UK?». Hverken ukentlige skype samtaler eller sociology reunion i Kina, som Lisa foreslo (!!) blir nok noe av, men det er allikevel hyggelig å høre nå de siste ukene.



I dag, 16. mai, er det for det første kun én måned til jeg setter meg på flyet hjem til Oslo, og så er det jo selvsagt 17. mai i morgen! Jeg synes det er litt trist at jeg ikke får tilbringe dagen i bunad sammen med tusenvis av andre Osloborgere og vifte med det fine flagget vårt, men planen er å ta toget inn til London og Southwark Park, for der er det fullt opplegg! Litt dumt at jeg ikke kan ta meg fri fra skolen, så jeg går nok glipp av barnetoget, men håper jeg rekker noe! Så håper jeg bare at regnet holder seg unna, både her i London og i Norge!

Håper alle får en hyggelig 17. mai! Gratulerer med dagen! 

Klemmer fra Helene

2 kommentarer:

  1. Håper du hadde en fin 17.mai feiring i London! Vi har hatt en fin dag med fint vær men savnet den gode jenta vår masse!! Gleder oss til å se deg snart!
    Klem Mamsi

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg savnet dere også!! 17. mai er best i Oslo! xx

      Slett