torsdag 16. februar 2012

"DO YOU SPEAK ENGLISH?"...

..."So, so." -"Oh, great! Say something!" ...-"I like french fries"  

I et land hvor veldig få snakker engelsk, lærer man språket fort. 


Jeg dro til Brasil, uten å snakke noen språk i den romanske språkfamilien (f.eks spansk, fransk, italiensk, katalansk osv.) Jeg hadde kun tysk på skolen, og kan selvfølgelig engelsk og norsk (vel norsken er ikke så mye å skryte av lenger). Jeg merket først språkhinderet da jeg ankom flyplassen i Rio de Janeiro og nesten mistet flyet fordi ingen kunne forklare meg veien til riktig "gate" på engelsk og jeg kunne kun si hei på portugisisk, takk gud for at jeg er flink i mimeleken!

Men da jeg møtte familien gikk det veldig lett å lære, fordi de kan jo kun portugisisk og da er det bare å kaste seg inn i det. Prøve og feile, observere, gjenta, lære, ikke være redd for å uttale feil og ikke minst MIME. Jeg lærte de viktigste setningene den første dagen: Estou com fome (jeg er sulten), Eu quero dormir (Jeg vil sove), Eu nao entendi (jeg forstod ikke), O QUE? (hva?), osv.

Så startet jeg på skolen, hvor INGEN kunne engelsk, og da kom ordboken i godt bruk. De skrev spørsmål ned og sa de muntlig, og jeg satt og fant fram en mulig betydning i ordboken. Slik lærte jeg meg veldig nyttige ord. Så hadde jeg en bror, og da lærte jeg meg de aller viktigste banneordene selvfølgelig ! Og venner er lett å få når man er i læreprosessen, fordi alle vil lære deg ord osv, så det er ikke noe problem, så lenge du er åpen til at de tuller med deg og gjør narr av uttalen din.

Jeg har vært her i 7 mnd og kan vel si at jeg prater flytende nå (er fortsatt ord jeg ikke kommer på i farten, men forstår når de blir sagt.. men slik er det alltid), og jeg kunne lett forstå hva folk spurte om etter 3 mnd! Skolen går også fint, det eneste som er vanskelig er å følge med i fysikk og matte..(kanskje fordi jeg ikke er så flink i disse fagene fra før av). MATTE ER IKKE DET SAMME PÅ ALLE SPRÅK. Jeg er veldig overbevist om dette.

Alt i alt, så var språket det jeg bekymret meg mest om, men det er overhode ikke et hinder. Når det ikke er en annen vei å kommunisere på, så lærer man det. Selvfølgelig krever det tålmodighet og innsats. Eneste veien ut. Flere spørsmål? - spør i vei!

LIVING THE LIFE - Jessica x x 

3 kommentarer:

  1. Slenger meg på og spør litt jeg også. Noen mere interessante spørsmål enn andre.
    - Hvordan ser brasilianere på gutter og jenter sammen? Får de overnatte hos hverandre (dersom de er kjærester)?
    - Har du vært på en brasiliansk date før?
    - Får du stipend og i så fall, hvor mye får du?
    - Får du året godkjent?
    - Er det vanskelig å få året godkjent?
    - Er det vanskelig å få guttevenner som ikke vil mere enn å være venner? (hørt noen har slitt med det)
    - Har du lagt på deg i løpet av året?
    - Hvilke sporter er det der? Er det ballsporter?
    - Merker du at det er mindre penger der du bor? Sånn i forhold til klær, skole osv.
    - Hvor mye penger får du i måneden, og hvor mye anbefaler du til andre som skal til Brasil?
    - Kan du legge ut flere flere brasilianske sanger?
    - Hvor mye kontakt hadde du med vertfamilien før du kom?
    - Hvor tidlig søkte du?
    - Er du fornøyd med Explorius?

    SvarSlett
  2. Litt spørsmål til dere begge
    - Har dere reist i løpet av året?
    - Organiserer organisasjonene turer?
    - Hvordan er vertsfamilien deres?
    - Er skolen vanskelig?
    - Må dere gå andreklasse om igjen?
    - Har dere hatt mye hjemlensel?
    - Anbefaler dere å reise hjem på ferie?
    - Deler dere rom med noen, og hvordan går det?
    - Hvordan er maten?
    - Har dere mye kontakt med familie og venner i Norge?
    - Vil dere anbefale utveksling og hvorfor?
    Takk!

    SvarSlett
  3. Hvilke fag har du på skolen? :)

    SvarSlett