onsdag 3. august 2011

FØRSTE SKOLEDAG + 17. ÅRSDAG!

I går (1. august) var det første skoledag her i Brasil, samtidig som det var min bursdag!
Jeg var ekstremt nervøs!! Og jeg stilte meg selv mange spørsmål: "Hvordan er skolen?" "Hvordan er elevene/lærerne?" "Kan noen Engelsk?" "Hvordan kan jeg finne klassen min?" osv..


Meg på ferie med vertsfamilien i Brasil.

Da jeg kom til skolen hjalp vertsfaren min meg med å finne fram og jeg ble presentert for klassen (går i 3. klasse her!)
Ble veldig godt tatt imot, mange jublet og klappet, og noen ville snakke masse med meg, men ble ikke den lengste samtalen.. Fordi ingen i klassen min snakker Engelsk!! Men selv om språket er et hinder, har jeg blitt godt kjent med noen utrolig hyggelige jenter.
Bursdagssangen ble også sunget, og her i Brasil kan jeg love dere at bursdagssangen er på et mye høyere nivå når det gjelder volum, jubling, klapp og smil! Herlig!
På stranden i Parabaia

Jeg måtte dra tideligere fra skolen for å dra på portugisisk kurs hos Via mundo (organisasjonen her i Brasil, den jeg reiste med i Norge heter: Explorius), og kurset ble bare kakespising (2 kaker hos Via Mundo, herlige mennesker!) Også lærte vi selvfølgelig bursdagssangen.

Jeg kom hjem fra kurset og vertsfamilien min hadde planlagt en overraskelsesfest for meg (med enda mer kakeeee!)
Som var kjempe koselig!!

Språket her går langsomt, men fremover!! Jeg forstår enda mer nå, men ikke på skolen!! Sovner nesten i timene fordi jeg anstrenger meg sånn for å følge med!


Jessica x x

3 kommentarer:

  1. Ååå, brasilianerne høres herlige ut! Det er bra du ble tatt godt i mot første skoledag! Men utrolig rart at ingen kan engelsk i Brasil, ikke de unge en gang!
    Helene x x

    SvarSlett
  2. Jessica:D Jeg blir skikkelig glad når jeg leser at første skole dag gikk bra for deg, og familien din virker kjempe søøt <3

    SvarSlett
  3. Wow! For en bursdag :D bra du koser deg ;) lykke til videre med språket! <3

    SvarSlett