tirsdag 3. januar 2012

CHRISTMAS

Nå er julen over for denne gang og det er ett år til neste! Er veldig glad for at jeg feiret julen i England, for selv om det ikke føltes som jul var det veldig hyggelig, og jeg fikk opplevd noe annet enn det jeg pleier. Christmas Eve er jo egentlig ikke så veldig spesiell i Storbritannia, men fordi vertssøsteren min Jane jobbet både Christmas Day og Boxing Day, hadde vi en mini Christmas Day med henne 24. desember. Spiste god middag med hele vertsfamilien, vi så Englands svar på Sølvguttene, King's College Choir, synge julen inn, før Jane åpnet sine gaver. Senere på kvelden spilte vi Wii, og jeg skypet med familien i Norge som åpnet gaver. Jeg hadde egentlig ikke så veldig mye hjemlengsel den dagen heller, selv om jeg tenkte på Norge mye oftere enn normalt og på en måte bare ønsket å være hjemme, samtidig som jeg koste meg masse.
Ellinor har mye engergi og er aldri sliten!

Christmas Day var også veldig koselig, og annerledes. I England er det vanlig med julestrømper, og mange våkner tidlig tidlig på morgenen for å åpne gaver, men sånn var det ikke hos oss. Vi våknet i 9-tiden, spiste, før vi dro i kirken. Det var ganske forskjellig fra en norsk julegudstjeneste! Etter at presten, som ikke hadde på seg typiske preste-klær, snakket litt om jul, reiste alle seg og begynte å gå rundt i kirken og ønske andre god jul. Fikk mange klemmer og blessings av folk jeg aldri har møtt før. Føltes rart men det var ganske hyggelig. 
Da vi kom hjem sorterte vi pakker i hauger, så alle fikk hver sin haug med egne pakker. Alle pakket opp sine gaver samtidig. I Norge tar oppakningen av presanger flere timer, her var det over med en gang, og jeg aner ikke hva de andre fikk! Må si jeg foretrekker den norske versjonen, men gøy å ha opplevd noe annet!
Vi så også the Queen's speech, talen dronningen holder hver Christmas Day.



Liz

Pammy, Isi, Lizzie og Dave

Benji, Mikey og Yvonne

Min gavehaug fra vertsforeldre og vertssøsken 
Elena og Pammy

Plastikk-tre..
Senere var det selvsagt turkey på menyen, før vi spiste tradisjonell Christmas Cake og Christmas Pudding. Fruktkaken skal lages flere måneder i forveien, og en gang i uken skal man helle brandy over. Vertsmor lagde med to lokk, ett med marsipan og ett med Royal Icing. Christmas Cake var ok, men Christmas Pudding synes jeg ikke var så godt. Men morsomt å ha smakt!




På bildet ser dere også christmas crackers, store smell bong-bonger, som er tradisjon i England ved juletider. Inni er det en papirkrone, en liten ting og en vits! 

Boxing Day tok jeg bussen til Heathrow og fløy hjem til Norge! Jeg dro rett opp på fjellet og det var såååå deilig å være med familien og noen av vennene mine igjen! Nå er jeg hjemme i Oslo og det er så fint! Å sove i min egen seng er skjønt (sengen min i England er hard!) og jeg nyter å ha mitt eget rom... Reiser tilbake til England 8. januar, og da begynner hverdagen brått med mye mer intens øving til eksamen som er 12. og 13.,  iiiiik! 

Verdens beste pus er god å kose med igjen!


Mitt deilige julerom på fjellet
Å stå på ski er noe av det morsomste jeg vet om! Elsker sne!!
Meg, Mamma og Anniken



Dette er jul for meg!

Min fine venninne




Helene xx

3 kommentarer:

  1. Haha, Helene da. Nydelig bilde det siste der! Det var så utrolig herlig å se deg igjen. Tuuuusen takk for meg, det var helt fantasisk :D
    Klem fra Annik

    SvarSlett
  2. Det ser ut som du har det kjempe fint Helene! Jeg syns du er så tøff som reiser ut, og tar alt på strak arm :) Så var det sikkert litt godt å være hjemme også ;)
    Du må huske å nyte det siste halvåret ditt i England, for plutselig skal du hjem på ordentlig, og tiden går så fort! Nyt dagene, og kos deg masse :D

    Klem Thea

    SvarSlett